Products and ingredients containing carbohydrates and dietary fiber, healthy nutrition

Goszczą na stołach od wielu dekad, a wszystko to za sprawą ich wartości odżywczych oraz witamin w składzie. Co więcej, idealnie sprawdzają się jako dodatek do mięsa czy warzyw, dopełniając w ten sposób posiłek. Są sycące, smaczne i niektórzy nie potrafią wyobrazić sobie bez nich obiadu. Który przysmak – ryż, makaron czy kaszę – wybrać dla siebie?

Ryż

W kuchni stosuje się wiele jego odmian, m.in. czerwoną, białą, brązową, czarną oraz dziką. Najpopularniejsza jest wersja biała i to w takiej postaci najczęściej się ryż spożywa. Składnik ten jest podstawą zdrowej kuchni azjatyckiej nie bez powodu. Brązowy ryż zawiera dużo błonnika i witamin (niestety wersja biała ma ich zdecydowanie mniej), czarny wpływa korzystnie na pamięć i wzrok, z kolei dziki charakteryzuje się najniższym indeksem glikemicznym oraz największą zawartością białka, błonnika i żelaza. Nie poleca się ryżu w plastikowych torebkach, ponieważ często się rozgotowuje, przez co zapycha i powoduje uczucie ciężkości.

  • Kto powinien jeść ryż?

Poleca się go zwłaszcza osobom uczulonym na gluten oraz podatnym na alergie. Ponadto biały ryż jest delikatny, dlatego mogą jeść go osoby z wrażliwymi jelitami oraz chorzy na cukrzycę. Z kolei brązowy ryż najlepiej nadaje się dla osób chcących zrzucić zbędne kilogramy i zadbać o sylwetkę. Co więcej, pozwala regulować poziom cukru we krwi, obniża cholesterol oraz zawiera magnez, cynk, żelazo, potas oraz witaminy z grupy B.

Makaron

Wiele osób uważa, że makaron jest niezwykle tuczący i nie mogą go jeść osoby na diecie. Oczywiście nie jest to do końca prawdą, ponieważ składnik ten sam w sobie nie ma zbyt wielu kalorii. Niestety najczęściej jednak spożywa się go z dodatkiem tłustych sosów oraz innych tuczących składników, które sprawiają, że zyskuje na kaloryczności. Jednak o wiele lepiej smakuje w towarzystwie zdrowych warzyw oraz pesto (makaron w takiej postaci można zjeść m.in. we włoskiej restauracji http://www.estella.pl/imprezy-okolicznosciowe). Jego zaletą jest sytość, którą odczuwa się długo po zjedzeniu (dzięki czemu nie ma się ochoty na podjadanie). Trzeba jednak podkreślić, że najzdrowsza wersja makaronu to ta ugotowana al dente.

  • Kto powinien jeść makaron?

Przede wszystkim osoby trenujące, ponieważ za sprawą skrobi dodaje dużo energii, a przy tym nie jest tak bardzo tuczący. Dostarcza mięśniom węglowodanów, dzięki czemu mogą one prawidłowo funkcjonować. Różne odmiany tego składnika sprawiają, że tak naprawdę może go jeść praktycznie każdy – gryczany idealnie nada się dla osób nietolerujących pszenicy, a kukurydziany dla tych, które unikają glutenu.

Kasza

Ze względu na lekkostrawność mogą ją spożywać dzieci (zwłaszcza kaszę mannę). Wśród najpopularniejszych jej odmian można wyróżnić kaszę jaglaną, kukurydzianą, gryczaną, jęczmienną, czy owsianą. Z racji tego, że są one najmniej przetworzone spośród dostępnych produktów, uznaje się je za najzdrowsze.

  • Kto powinien jeść kaszę?

To źródło łatwo przyswajalnego białka, witamin i składników odżywczych. Poleca się ją szczególnie osobom chorym na cukrzycę, ze skłonnością do stresu, pijącym spore ilości kawy czy ze słabą odpornością. Na kaszach skorzystają też ci, którzy się odchudzają lub mają problemy z jelitami.

Poprzedni artykułKokosowe ciasto Rafaello na herbatnikach. Bez pieczenia!
Następny artykułBrokuł smażony w cieście naleśnikowym z chińską nutą